Longitudinell mätning av förändringsarbete – från initiering via institutionalisering till effektmål. Utveckling och implementering av mätsystem och ramverk för att mäta förändringsinitiativ.

Rapporten är en slutrapport för forskningsprojektet ”Mätsystem för förändringsarbete”.
Forskningsprojektet syftar till att ta fram ett ramverk för mätning av förändringsarbete. Det innebär att ett mätsystem har utformats, implementerats, använts och utvärderats i relation till Trafikverkets processer och avsikten med förändringsarbetet. Detta har skett genom en aktionsforskningsansats där forskarna samarbetat med två olika större projekt som implementerar olika stödsystem, samt med ett tredje mindre förändringsprojekt. Forskningsprojektet är en fortsättning på ett tidigare projekt där fokus var på tidiga skeden i förändringsarbete, medan detta projekt har kompletterat med mätning av senare förändringsskeden. Tillsammans har det blivit en sex år lång longitudinell studie av arbetet i olika förändringsinitiativ och dess utmaningar.
Teorier för såväl mätsystem som organisatoriskt förändringsarbete ligger som bas för mätsystemet. Det utformades baserat på klassiska teorier att förändringsarbete genomgår olika faser, och att det inom varje fas finns ett antal viktiga aspekter att adressera. Dessa teorier och vårt mätsystem överensstämmer även väl med den systematiska modell för förändringsledning som Ekonomistyrningsverket under senare år bestämt sig för att rekommendera, och Trafikverket nyligen också bestämt sig för att implementera.
Vårt mätsystem utgår även ifrån att det finns olika aktörsgrupper med olika roller under ett förändringsarbete. Mätsystemet fångar upp olika aktörsgruppers uppfattningar kring hur de olika aspekterna hanteras, och genom repetitiva mätningar kan både status och förändring mätas. Observationer från mätningarna kan hjälpa såväl projektledare som organisationens ledning att förstå hur arbetet går framåt, var mer insatser måste göras samt skillnader mellan olika aktörsgrupper. Under aktionsforskningsprojektet har totalt 4-5 mätningar för respektive av de 2 initiala förändringsinitiativen (α och β) hunnits med, samt 1 inledande mätning av det tredje (. För projekt α har mätsystemet mätt såväl initieringsskedet som implementering, institutionalisering/förstärkning och hur man lyckats påverka effektmålen.
Rapporten visar mätsystemets uppbyggnad (med fokus på de senare skedena eftersom initieringsskedet beskriv utförligt i tidigare rapporter (Norrman och Näslund 2018, 2019), men diskuterar också longitudinella observationer från mätningarna både relaterat till respektive förändringsinitiativ samt reflektioner rörande Trafikverkets generella förändringsarbete. Detta resulterar i ett övergripande ramverk för kritiska framgångsfaktorer relaterat till ett förändringsinitiativs ”syfte” (purpose). Vi reflekterar också kring orsaker för den bristande effektivitet i förändringsarbete som observerats trots att mätningarna visat på tydliga problem vid flera tillfällen. Här problematiseras framför allt kring projektledares och andra aktörers svårigheter att reagera och ”ta actions” baserat på mätsystemets observationer.
Rapporten identifierar slutligen några intressanta framtida forskningsområden som kan utföras i samarbete med Trafikverket för att fortsatt utveckla kunskap kring ledning av förändringsarbete.

2023-01-31

Rapport