Systematiska och processorienterade mätsystem : En teoriöversikt

• Eva Berg

Rapporten är en teoriöversikt över systematiska mätsystem och hur de kan utformas med hänsyn till olika perspektiv, såsom strategi, process, försörjningsnätverk och anläggning, men också för att ge en integrerad helhetssyn. Rapporten identifierar intressanta fördjupningsområden för framtida forskningsområden i uppdrag av Trafikverket.
Med ett kritiskt förhållningssätt har en systematisk genomgång av litteraturen gjorts. Litteraturstudien pekar på att det finns problem med terminologin och standardisering av vad som menas med systematiska mätsystem. Trots att forskning kring mätsystem har bedrivits under lång tid är problembilden den samma idag som för tjugo år sedan och få konkreta lösningar på dessa problem har forskats fram. Det finns konceptuella modeller kring design och implementering av mätsystem, men det finns lite forskning kring användning av mätsystem och dess effekter på organisationen.
Ur ett akademiskt perspektiv innebär det att mätsystem är inte är ett etablerat forskningsområde. Det finns med andra ord brister i teoribasen, brister i utvärderingen av mätsystemen, brister i empiri och kvalitet när det gäller forskningen.
I praktiken innebär det att det är en liten koppling mellan teori och praktik. Det finns ett analytiskt synsätt snarare än en systemsyn. Konceptuellt finns en stark koppling mellan strategi och mätsystemet, men i praktiken finns det brister i kopplingen och få empiriska bevis. Processorientering är underutvecklat och kartläggningen av processer ignoreras. Det brister även i kopplingen mellan intressenter och mätsystemet. Speciellt ur ett kund- eller medborgarfokus. Det finns också lite fokus på förändringsarbete och vilka framgångsfaktorer som medför lyckade utformningar och implementeringar av mätsystem.
Trafikverket är till stor del beroende av underleverantörer för att leverera sin prestation. Det är därför relevant att mäta också påverkan och prestation av partners och leverantörer. Denna ansats, att mäta i försörjningskedjor med en systemansats, har börjat uppmärksammas inom logistikforskningen de senaste femton åren. Denna forskning har för övrigt samma grundperspektiv, och kan tillskrivas samma kritik, som övrig forskning.
Det finns framtida forskningsbehov kring både implementera och utvärdera mätsystem samt i högre grad testa och bevisa konceptuella modeller empiriskt. Det finns också ett behov av större teori- och metoddriven forskning. Att utforma processorienterade mätsystem med ett underliggande försörjnings- och systemsynsätt, kan vara länken till att stärka kopplingen mellan strategier, mätsystemet och dess effekt.

• Logistik och styrning av försörjningskedjor (master)
  • Industriell ekonomi (CI)

• Transport Systems and Logistics

• systematiska mätsystem, försörjningskedjor, processorientering, offentlig sektor, anläggning