CenCIP vid JRC i Ispra

Jonas Johansson visiting researcher vid JRC Ispra, Italien, under 2 veckor.

Under två veckor, 10 juli till 28 juli, är Jonas Johansson vid CenCIP visiting researcher vid EU:s Joint Research Centre (JRC) i Ispra, Italien. JRC är Europeiska kommissionens vetenskaps- och kunskapsservice för att genomföra forskning och ge oberoende vetenskapliga råd och stöd EUs policyarbete. Vid JRC i Ispra genomförs forskning bland annat inom området kritisk infrastruktur och skydd av samhällsviktig verksamhet, t.ex. har analysplattformen för kritisk infrastrukturer GRAASP tagits fram här. Målet med besöket är att studera och diskutera arbetet som görs och verktygen som tas fram inom kritisk infrastruktur vid JRC samt nuvarande och kommande policy-arbete på kommissionsnivå och sätta detta i en Svensk kontext. Under besöket medverkar även Jonas Johansson vid EU:s Critical Infrastructure Point of Contact meeting samt ett ERNCIP-möte. Besöket delfinansierades av EU:s fond for inre säkerhete (ISF).

Vid besöket höll Jonas Johansson även en workshop kring forskning som genomförs vid LU och inom CenCIP:

Critical Infrastructures – Interdependencies and Consequences from a Swedish Perspective

There exist many practical and research challenges in understanding and analysing resilience and vulnerability of interdependent critical infrastructures and how the society depends upon the services these provide. The presentation will focus on previous, current and future work of critical infrastructure research at Lund University, emphasising on work carried out within the Centre for Critical Infrastructure Protection Research (CenCIP) at Lund University and in a project financed through EU ISF funding. This include challenges related to addressing interdependencies, cascading effects and societal consequences of large-scale infrastructure failures. Research carried out at Lund University include, for example, modelling and simulation of interdependent critical technical infrastructures in a Swedish context, on developing methods for risk and vulnerability analyses, and on how to relate the output of vulnerability and risk analysis efforts in a regulatory and governance context.