Delta vid gemensam ISF Critical Infrastructure Workshop!

CenCIP anordnar en gemensam ISF-workshop med Skövde Högskola kring Kritiska Infrastrukturer, 28 november, Stockholm.

Skydd av kritiska infrastrukturer och samhällsviktiga verksamheter

Stockholm, 7A Centralen, 2019-11-28, 9:00-16:00

Kritiska infrastrukturer, såsom elnät, vägnät, telekommunikation, sjukvård eller vattendistribution, är av största vikt för att upprätthålla samhällets kontinuitet och funktionalitet. Den andra gemensamma ISF-workshopen presenterar två svenska projekt finansierade av Europeiska unionens fond för inre säkerhet (ISF) med fokus på metoder för skydd av kritiska infrastrukturer ur olika men kompletterande perspektiv. Årets workshop fokuserar på att presentera resultaten från dessa projekt samt att diskutera dessa med ägare och och andra intressenter av kritiska infrastrukturer.

ELVIRA: Projektet studerar metoder för att förutse effekterna av cyberattacker mot svenska elnätet. En modell som kombinerar information om IT- och elnätskomponenter har tagits fram. Modellen används för att simulera effekten av en attack och bedöma elnätets sårbarhet för cyberattacker. Projektet drivs av Högskolan i Skövde och Combitech AB.

CENCIP ISF: Projektet studerar effekten av beroenden och hur dessa kan hanteras med fokus på kritiska infrastrukturer och samhällsviktiga verksamheter på nationell sektorsövergripande nivå. Syftet är att genom modellering och simulering, dokumentstudier och intervjuer kunna dra slutsatser och ge rekommendationer för förbättrat sektorsövergripande riskhanteringsarbete. Projektet genomförs vid Lunds universitet.

De två projekten kompletterar varandra. ELVIRA fokuserar på en enskild (om än mycket kritisk och komplex) infrastruktur till vilken många andra kritiska infrastrukturer och samhällsviktiga verksamheter har ett starkt beroende till. CENCIP ISF har en mer övergripande ansats och studerar effekterna av störningar i infrastrukturerna på samhället i stort och på sektorsövergripande riskhanteringsaktiviteter.

Tillsammans bidrar de två projekten till att skapa en kunskapsbas kring hur kritiska infrastrukturer kan skyddas mot antagonistiska hot och andra störningar. Den gemensamma workshopen är ett tillfälle att förmedla forskningsresultaten så här långt, att utvärdera det arbete som gjorts och ge kommentarer kring den fortsatta inriktningen för projekten för att nå högsta möjliga relevans för infrastrukturägare och andra intressenter.

Deltagande i workshopen sker utan någon kostnad, men deltagare måste registrera sig. Antalet platser är begränsade och vi ber er därför att registrera er senast den 25 oktober genom att anmäla ert intresse till

Eva [dot] Nero [at] combitech [dot] se (Eva[dot]Nero[at]combitech[dot]se), ämnesrad: “Gemensam ISF-Workshop 2019”

Var god och inkludera i mailet information om eventuella matpreferenser och allergier. Mer information och programmet för workshopen kommer göras tillgängligt på http://www.his.se/elvira/.

Varmt välkommen till workshopen i Stockholm!

Jianguo Ding, University of Skövde
Jonas Johansson, University of Lund

Preliminärt program

08:30-09:00: Registrering