Henrik Tehler

Henrik Tehler

Analys och värdering av räddningstjänstens operativa förmåga

• Marcus Abrahamsson
  • Hanna Lindbom
  • Henrik Tehler

Summary, in Swedish

Att analysera och värdera räddningstjänstens operativa förmåga är nödvändigt för att tydligt och transparent kunna dimensionera verksamheten. I den här rapporten presenterar vi ett förslag på hur sådana analyser och värderingar kan genomföras med fokus på skydd mot olyckor och kommunal räddningstjänst. Rapporten är framtagen på uppdrag av Malmö stad och Lunds kommun, vilket innebär att den data som används kommer från Räddningstjänsten Syd.

Att ta fram en metod för värdering av operativ förmåga innebär att man måste göra avvägningar mellan viktiga aspekter. Som vägledning för att göra dessa avvägningar inledde vi arbetet med att fastställa följande kriterier för metoden: 1) Dimensionering av räddningstjänst ska ske med utgångspunkt i riskbild och gällande lagstiftning, 2) Metoden ska vara evidensbaserad, 3) Analyser som genomförs med metoden ska vara transparenta och spårbara, 4) Metoden ska täcka in alla möjliga händelser som räddningstjänsten kan tänkas hantera, 5) Metoden ska vara data-driven och 6) Systemet måste kunna hantera professionella bedömningar.

Utifrån dessa kriterier utvecklades och motiverades ett förslag på hur räddningstjänstens operativa förmåga kan analyseras och värderas. Förslaget innehåller definitioner av nyckelbegrepp, och förslag på hur dessa begrepp praktiskt kan användas i analyserna. Det kan viktigaste begreppet är operativ förmåga. I detta sammanhang, då fokus är på räddningstjänst och olyckor, föreslår vi att operativ förmåga definieras som räddningstjänstens ”möjligheter att åstadkomma positiv effekt med avseende på det skyddsvärda, givet att en olycka har inträffat”.

Med utgångspunkt i definitionen beskriver vi därefter hur man kan genomföra en analys som resulterar i en beskrivning av operativ förmåga. Denna beskrivning kan sedan presenteras som ett eller flera mått på operativ förmåga. Vi visar också hur sådana mått kan användas som underlag för att fatta beslut om räddningstjänstens operativa förmåga. Rapporten presenterar konkreta exempel på hur man skulle kunna analysera om skyddet som räddningstjänstens operativa förmåga upprätthåller är tillfredsställande och likvärdigt. Dessa exempel tar sin utgångspunkt i olyckstyperna brand i bostad och drunkning.

I slutet av rapporten diskuterar vi hur metoden för analys och värdering av operativ förmåga skulle kunna implementeras i praktiken, samt hur utvecklingsarbetet skulle kunna fortsätta i framtiden.

• Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet
  • Lund University Centre for Risk Assessment and Management (LUCRAM)

Svenska

Rapport