Default user image.

• Per Becker
  • Susann Baez Ullberg

Summary, in Swedish

Ett resilient hushåll, som är väl förberett för en kris, ökar krishanteringsförmågan för samhället i stort när katastrofen är ett faktum – och mildrar konsekvenserna. Trots att hushåll på landsbygden drabbades hårt av stormen Gudrun 2005 var de väsentliga för krishanteringen som helhet, inte minst för överlevnad och mellanmänsklig omsorg. Hur såg detta skeende ut, och på vilket sätt kan analys av hushållens erfarenheter vid stormen öka våra hems resiliens framöver och förbättra det svenska krishanteringssystemet? Detta kapitel belyser just denna fråga, hur Sveriges resiliens vid naturkatastrofer kan stärkas genom att vi tar in hushållsperspektivet i det svenska krishanteringssystemet – vilket bland annat omfattar att utöka samverkan mellan professionella och lokala samhällsaktörer i det katastrofriskreducerande arbetet.

• Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie